Allt blir bra om man antar rätt saker.

Jag har kommit till en för mig väldigt frustrerande insikt: marknadsförare har ingen respekt för siffror. I alla case vi gjort hittills har de velat att vi ska göra en massa antaganden om allt möjligt, bland annat om siffror. Det spelar inte så stor roll vad man antagit, bara man har låtit fantasin flöda.

Det är som historien:
"A physicist, a chemist and an economist are stranded on an island, with nothing to eat. A can of soup washes ashore. The physicist says, "Let's smash the can open with a rock." The chemist says, "Let's build a fire and heat the can first." The economist says, "Let's assume that we have a can-opener..."

Jag vill inte anta! Jag vill kolla i en årsredovisning. Jag vill ha data på marknadsandelar, jag vill använda hävstångsformeln. Göra en riktig analys. Inte bara hitta på lite siffror som ser bra ut. Så fungerar det inte i verkligheten! Jag vill inte bli en marknadsförare som lever i tron på att jag kan räkna men blir redigerad av dem med budgeten snabbt innan någon högt uppsatt chef ser det. Det känns ganska relevant, att kunna applicera olika scenarion och strategier med realistiska siffror.

I ren protest tyckte jag att vi skulle anta att marknadsandelarna var Heinz 40%, Felix 40% och övriga 30%. Risken är väl bara att ingen hade förstått att vi drev och gett oss små förstående klappar på huvudet istället...

Det är ju så att man mår illa.

Kommentarer
Postat av: Jossan

Jg vet ingenting om ekonomi men jag kan ändå räkna ut att 40 + 40 + 30 blir lite mer än 100%. Det kanske var det som var grejen?

2010-09-17 @ 01:25:08
URL: http://josefinus.blogg.se/
Postat av: Plato

Det är ju det som är poängen! Alla tror att marknadsförare inte kan räkna, då vore det jättekul att räkna fel med flit men låtsas som ingenting... för folk skulle inte fatta att man skojar. Typ som du inte gjorde nu. (Det kan verka konstigt, men jag vet fakitskt att det ska summera ihop till 100.)

2010-09-17 @ 10:23:57
URL: http://platos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0