Inspirerande!

I tisdags började det på riktigt. Skolan. Och på första föreläsningen kom det som jag väntat på. Allvarssnacket. Att nu är det inte bachelor längre, leken är slut, nu är det master och då är det tufft och hårt och svårt. Och jag kan inte låta bli att bli lite stött. Lek? Som att kandidaten har varit en lek? Jag har slitit som ett djur i tre år. Kom inte och säg att det varit enkelt och inte på riktigt. Det är nonchalant mot oss som gett allt för att komma hit. Till mastern. Det är inte alla som har lyckats. Men vi är här. Självklart skall det höjas en nivå. Det förstår vi. Det är därför vi väljer att fortsätta.

Vi läser två kurser som löper parallellt över hela terminen. Den ena kursen är Strategic Marketing and Business Development. Vi har tenta om drygt två veckor på 23 forskningsartiklar. Ingen mjukstart här inte. En av lärarna var ansvarig för en B2B-kurs i höstas som var allt annat än bra, så därför tror jag att man är lite skeptisk på förhand. Men jag hoppas att det blir en bra kurs. Just nu är det bara kötta artiklar som gäller... rätt svårt och segt men. Finns väl en poäng med att få en stark teoretisk grund tidigt på terminen.

Den andra kursen heter Brand Management and Marketing Communications. Den verkar helt fantastiskt rolig! Och jag har hört väldigt mycket gott om den. Den är inriktad på varumärken och kommunikation, vilket jag kopplar väldigt starkt till konsumentmarknadsföring som för tillfället är min största passion inom marknadsföringen. Jag tycker det är så fascinerande med varumärken. De existerar bara i folks huvuden men kan vara värda flera miljarder. De får en att välja en produkt framför en annan, fast de tekniskt kan vara identiska. "Apple har varken de bästa eller billigaste telefonerna." Men folk köper dem ändå. Varumärket. Så viktigt.

Vi hade också en superinspirerande gästföreläsning med Helena Westin från Tre Kronor Media & Reklam. Hon berättade att 98% av alla beslut är emotionella. Att man måste vara ute på tunn is när man arbetar med kommunikation. Att om man kan sova dagen före en kampanjrelease så är den inte tillräckligt vågad. Att det är folket där ute som äger varumärket och det de säger om ditt varumärke är sanningen. Att problem på grekiska betyder möjlighet i framtiden. Att TEAM står för Together Each Achieve More. Briljant. Hon berättade om en kampanj hon varit med och gjort för Thomson och det var bara så häftigt. De hade fått i uppdrag att företaget ville ha 25% av den skandinaviska chartermarknaden. Alla gjorde reklam med bilder på paradis efter paradis. De sålde samma produkt. Hur skulle de differentiera sig? Nå ut med kommunikationen? Skilja sig från mängden? Och ingen gillade tydligen engelsmän just då på grund av fotbollshuliganer. Företaget var engelskt. Knivig situation. Så kom de på det här. Bilder på grå, kalla, uttråkade, engelsmän och så sloganen "We know the feeling". De har ännu tråkigare klimat än vi! De vill också resa bort till varmare breddgrader och ha en underbar semester! Konsumenterna litade på det. De vet hur man gör! Jag blir väldigt inspirerad av sådana här innovativa spår. Think outside the box. Jag gillar det som fan. Hon visade ett rätt så fyndigt klipp också.



Jag är så glad att jag valde marknadsföring som inriktning! Det känns helt rätt och så roligt. Även om det just nu mest är läsa läsa läsa...

Kommentarer
Postat av: Malte

Du läser ju lite samma som jag jö! Menar du att vi ska konkurrera om samma jobb?!

2011-09-03 @ 11:27:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0